2e verslag - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Joke Heuvelen - WaarBenJij.nu 2e verslag - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Joke Heuvelen - WaarBenJij.nu

2e verslag

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

06 Oktober 2015 | Nepal, Kathmandu

Lieve allemaal, Namaste.

5 weken weg en al veel kunnen doen.
Ik ben veel op het kantoor van de Merit Home Health Care Clinic bezig geweest. Alle spullen vanuit Nederland moesten hun plek krijgen.
Durga had geen opbergruimte op kantoor dus zijn we op de scooter naar de plaatselijke “Ikea” geweest, een barak ergens aan de rand van Kathmandu. Hier werden kasten, bureaus, stoelen e.d. verkocht, alles als bouwpakket. Na flink onderhandelen heb ik twee kasten en een bureau gekocht, met dank aan de sponsoren in Nederland!
De volgende dag om 13.00 uur levering van de spullen, ik was hier op tijd maar om 15.00 uur geen kasten. Maar goed, dat is Nepal. Uiteindelijk is alles geleverd en werd alles in elkaar gezet.
Maar voordat dit gebeurde eerst het hele kantoor schoongemaakt. Dit was echt nodig, er wordt niet veel gepoetst. Nu ben ik zelf ook niet van het poetsen maar als je het ziet opknappen heb je wel eer van je werk.
Kasten uitgesopt en ingepakt, zo mooi om te zien wat er vanuit Nederland allemaal geschonken is, van een ECG apparaat en elektrische tensiemeter tot verbandmiddelen en medicijnen. Van de Stichting HAND in Zutphen veel geld gekregen om medische spullen te kopen. In Nederland al veel gekocht zoals saturatiemeters, stethoscopen, handtensiemeters, ambumaskers, uitzuigapparaat en nog veel meer. Fijn dat de basis nu goed is om te starten!
Om het kantoor nog wat meer op te fleuren hebben we grote posters gekocht welke gaan over het oog, het oor en de mond/tong.
Tussendoor naar veel patiënten thuis geweest, voor wondzorg, catheteriseren, wisselligging geven en alles wat er nodig is, wat de patiënt of familie vraagt.
Omdat de patiënten op verschillende plekken in Kathmandu wonen, ben ik weer op bijzondere plaatsen geweest. Bij een patiënt werden er beneden in het huis Boeddha’s gemaakt voor de export. Alles met de hand van groot tot klein, mooi om te zien. De mensen zijn heel gastvrij en elke keer nemen we even tijd voor een kopje thee of koffie.
Op dit moment kan ik weinig doen voor de MHHCC, er is bijna geen benzine meer in Nepal en heeft een taxi toch nog wat benzine dan betaal je het driedubbele van normaal. Ivm de nieuwe constitutie heeft een gebied in het zuiden van Nepal de grens met India geblokkeerd. Dit gebied, de Terai, wil een eigen provincie blijven en niet samengevoegd worden met een ander gebied. Om dit kracht bij te zetten hebben ze de grenzen gesloten. Dit betekent ellenlange files voor de grens, mondjesmaat levering van benzine in Kathmandu. Dit heeft tot gevolg dat er kilometers lange rijen voor de pomp staan, mensen moeten vaak uren wachten om wat benzine te krijgen. Benzine is soms in de avonduren verkrijgbaar. Scooters en motoren mogen drie liter per keer, privé auto’s en taxi’s iets meer en de bussen, hulpdiensten mogen 25/30 liter tanken. Nu maar hopen dat wanneer je aan de beurt bent er nog wat benzine over is!!! Vervoersmiddelen met even nummerborden rijden de ene dag, met oneven nummers de andere dag, het is hierdoor wel een stuk rustiger op straat. Om toch van A naar B te kunnen is een lokale bus of een microbus een leuke uitdaging. Voor 15 roepies, zo’n 12 cent, kom je een heel eind. Gisteren met 22 personen in een microbus….!
Natuurlijk loop ik elke dag mijn “rondje”Stupa, de top van de Stupa is nu bijna ontmantelt, waarna de opbouw weer begint. Het zal zo’n twee jaar duren voor de Stupa gerenoveerd is. Rond de Stupa weer leuke en bijzondere ontmoetingen met verschillende mensen. In de wijk Bouddhanath wonen veel uit Tibet gevluchte Tibetanen, zij hebben hun eigen klederdracht, verweerde en markante gezichten, erg mooi.
Ik hoop gauw weer aan het werk te kunnen voor de Clinic. We gaan healthcamps organiseren in de heuvels van Kathmandu. Zin in!
Jullie horen weer van me,

Lieve groet,
Joke


  • 06 Oktober 2015 - 19:46

    Jim Heersink:

    Wat Joke kan, kan Joke alleen.
    Mijn dochter heeft een topper als schoonmoeder.

    Hartelijke groeten van Jim

  • 06 Oktober 2015 - 21:50

    Betty:

    Fijn dat we Joke zo kunnen volgen.

  • 06 Oktober 2015 - 23:26

    Mia:

    Hallo lieve Joke.
    Wat fijn te lezen dat het goed met je gaat.
    Zo te zien aan de foto heb je al heel wat werk verzet en daar is wel iets mooi's uit ontstaan.
    Geweldig hoor! Wel lastig van de tekorten van de benzine, dat kan er ook nog wel bij. Dat maakt
    het allemaal nog een stuk moeilijker om je te kunnen verplaatsen denk ik. Hopelijk is er nog wel een fiets te huren en zijn de wegen een beetje te berijden.
    Hier bij ons gaat alles zijn gangetje, momenteel heb ik nu vakantie, even lekker weg van het werk.
    Ik wens je verder nog heel veel succes toe, ook met het organiseren van de healthcamps en kijk weer uit naar je nieuwe verslag. Heel veel lieve groeten van ons Piet en Mia.

  • 08 Oktober 2015 - 21:32

    Pa Massier:

    Mijn dochter,fantastisch hetbwerk wat je daar doet.Maak de maanden maar vol met het werk wat je zo graag doet.Groetjes Pa en Biny/

  • 11 Oktober 2015 - 20:48

    Hermien:

    Indrukwekkend Joke!!! Goed bezig! Heel veel succes en ook sterkte met alles!
    Groet Hermien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Na de aardbeving in Nepal heb ik besloten om als verpleegkundige vrijwilligers werk te gaan doen. Vorig jaar heb ik in Nepal Durga ontmoet, zij is een Nepalese verpleegkundige en heeft een thuiszorg organisatie opgezet voor de allerarmsten, gehandicapten, ouderen, kortom voor iedereen die de zorg in Nepal niet kan betalen.
In Nederland zijn er veel sponsoren geweest die een donatie hebben gedaan hetzij in geld, hetzij in apparatuur of materialen, waarvan ik de meest noodzakelijke medische apparatuur heb aangeschaft voor Merit Home Healt Care Clinic. Durga is hier erg blij mee, zo kan zij steeds betere zorg aan de mensen die het nodig hebben, geven.
Zaterdag ga ik met haar naar haar office en het ziekenhuis waar zij, naast haar werk in de thuiszorg, ook nog werkt. Spullen afleveren en indrukken opdoen.
Dinsdag 1 september ben ik in Nepal aangekomen, heerlijk om weer terug te zijn en vrienden en bekenden te zien.
In de omgeving van het Guesthouse valt de schade van de aardbeving gelukkig mee al heb ik wel een paar tentenkampen gezien. Mensen pakken de draad van het normale leven weer op en zijn aan het (her)bouwen waar nodig.
De Stupa staat nu in de steigers, de top was dusdanig beschadigd dat deze weer opgebouwd moet worden. Vreemd om de Eyes of Buddha nu niet te kunnen zien. Ik hoop dat ik het in deze vier maanden nog mee mag maken.....
Ik voel me hier weer helemaal thuis, blij dat ik hier vier maanden mag zijn.

Recente Reisverslagen:

20 November 2015

3e verslag

06 Oktober 2015

2e verslag

18 September 2015

Werken in Kathmandu
Joke

Actief sinds 04 Sept. 2015
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 3409

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 30 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: